CHRISTOPEIT SPORT AL2 - Motionscykel och Zone 2


 God dagens!


Det var i sanning länge sedan jag skrev någonting och det har sina orsaker. Jag har inte varit på vidare humör, jag har jobbat mycket, varit lite sjuk och så vidare och så vidare. Nu har jag precis haft Covid och restriktionerna är borta och allt känns lite lättare här i livet.

Nu drar jag en kort sammanfattning av hur saker och ting ser ut för tillfället: Jag jobbar kvar på Dramaten, äter fortfarande flexibel carnivore diet(mixar in lite frukt och honung och annat också), tränar 5-6 dagar i veckan(klättring, styrka med kroppsvikt och adderad vikt) och jag är öppen för att göra andra saker i livet, om de skulle dyka upp.

Jag såg nyligen en episod av Joe Rogan podcast med Peter Attia där det talades om att träna i "Zone 2". Jag tycker det verkar intressant och kanske kan det vara pusselbiten som fattas i mitt träningsupplägg. Jag gick till och med och köpte en motionscykel,(bet.länk) impulsiv som jag är. Det var ett överkomligt pris(3999:-) och det var vad Attia rekommenderade att man skulle använda för ändamålet så den svalde jag med kroken och allt. 

Tanken med "Zone 2" verkar vara att få mitokondrierna att jobba optimalt för ett långt liv. Få dem "primade" så att säga. Det kommer innebära att ligga i denna zon och cyklar i, åtminstone 45 min, fyra dagar i veckan. Zone 2 är precis innan kroppen börjar tillverka mjölksyra för förbränning. Man bör kunna ställa in Watt på den motionsmaskin man använder och en tumregel verkar vara 3-5 W/kg kroppsvikt. Vi får se. Jag måste läsa på lite mer. Börjar som vanligt i galen ända!

Jag återkommer med recension av både cykeln och arbetet i "Zone 2".

Tack för idag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Renassaince Periodization

 Well folks! I've turned a new leaf. I am now an omnivore and a body builder. Today I started the first week of a Mesocycle(a period of ...

Popular Posts