Micro Work Out's

En liten kort notis om träning!


Jag tänkte bara uppdatera er alla om hur träningsupplägget ser ut för tillfället. Just nu är jag på resande fot och har bara tagit med mig ett fåtal redskap. Ett gummiband med handtag(Sanctband Hard)(just nu rea på MEDS)(sponsrad länk), ett trasigt tubband och ett Yogaband på 240 cm från Vishram AB i Göteborg. 

Upplägget är enkelt och något jag ska testa i lite olika former de närmsta månaderna och se hur väl det faller ut. Över dagen kör jag ett micropass i timmen, på ett ungefär. Besläktat med "greasing the groove". Jag är inte strikt utan detta är bara ett riktmärke. Mest av allt går jag på hur kroppen känner sig för dagen. Jag kör två pass som jag roterar. 

(ca 20 reps, gummiband eller kroppsvikt)
Pass 1 - Air Squats, Rodd, Armhävningar, Bicepscurl, Triceps Pull Down & Mage av något slag
Pass 2 - Bulgarian Split Squats, Side Lateral, Face Pulls, Front Raises, Press

Jag börjar dagen med en vända av dessa pass men det tredje passet och framåt startar jag varje pass med en runda "overcoming isometric" för varje övning som jag senare kör dynamiskt. 

Om jag inte vore på resande fot skulle jag lägga in övningar med vikter lite här och där efter hur kroppen svarar. Förutom detta försöker jag komma ut och klättra ett par gånger i veckan och addera ett pass för finger styrkan också.

Jag har precis börjat men jag gillar det än så länge. Overcoming Isometrics hjälper på två fundamentala sätt, märker jag redan. Dels så får jag verkligen kontakt med musklerna(mind muscle connection) och så är de skonsamt uppvärmda inför den dynamiska delen av passet. Jag återkommer med fler och mer detaljerade reflektioner framgent. Nu vankas det lunch!

"Every day is a fresh start"

May the Fors Be with You


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Renassaince Periodization

 Well folks! I've turned a new leaf. I am now an omnivore and a body builder. Today I started the first week of a Mesocycle(a period of ...

Popular Posts